החשיבות ושימוש בעדשה רחבה בצילום תת ימי
מאת: יהב אש
www.yahavesh.com
פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו מתפעלים מתמונה שצילם איזה צלם נחשב שוב ושוב, כאשר אנו שואלים את עצמנו: "איך הוא צילם את זה?" או "מה הטכניקה שבה הוא השתמש?"
שימו לב!
אני מתכוון לגלות לכם את אחד הטכניקות הפופולריות ביותר בקרב הצלמים התת ימיים אשר תיתן לכם תוצאות שיוציאו לאחרים את העיניים:
תזכרו את זה לפני שאתם סוחטים את ההדק ומצלמים את התמונה המבוקשת והתוצאות לא יאחרו להגיע.
כמובן שכדאי להתחשב גם בכיוון האור, שהפוקוס יהיה במקום הרצוי והקומפוזיציה אבל אני אסקור למה כדאי להתמקד בכל אחד מהטיפים המופיעים למעלה.
בצילום תת ימי קיימים שני סוגי צילום עיקריים - צילום מקרו וצילום בעדשה רחבה.
כמה רחבה? כמה שיותר - יותר טוב, יותר חד, יותר צבעוני ויותר דרמטי ומעורר פליאה.
המים עצמם הם אלמנט אופטי צפוף וגרוע אשר גורע לנו רבות מאיכות התמונה ומכיל חלקיקים ושאר ירקות אשר פוגעים לנו בחדות והניגודיות של התצלום המתקבל. בנוסף המים מסננים לנו אור גם מעלינו בתלות בעומק הצילום וגם בין העדשה לאובייקט. על מנת להתגבר על בעיות אלו אנו נשאף לצמצם למינימום את כמות המים בנמצאים בין העדשה לאובייקט שלנו.
עדשה רחבה היא הפתרון המתבקש במיוחד למטרה זו מאחר שהיא "רואה" שדה ראיה גדול וכך נוכל להתקרב אל האובייקט המצולם ועדיין לכלול אותו בשלמותו ולסדר את הקומפוזיציה שלנו במרחק מינימלי.
מאיפה מגיעה הדרמה לצילום רחב?
לעדשה רחבה יש מבנה אופטי המקנה לה תכונה מאוד יhחודית שבאה לטובתנו כאשר יודעים לנצל אותה. התכונה עליה אני מדבר היא תכונת הדרמה!
העדשה הרחבה בעצם מגדילה את מה שקרוב אליה ומקטינה את מה שרחוק ממנה ובכך באפשרותנו לשלוט בפרופורציות ובזויות צילום נמוכות כאשר אנו קרובים לאובייקט שלנו אנו מגדילים ומעצימים אותו בתמונה!
כמובן ככל שהעדשה תהיה רחבה יותר כך הדרמה תהיה קיצונית יותר וכך התמונה שלנו תעורר יותר התלהבות.
הנוחות והקלות שבצילום רחב:
צילום בעדשה רחבה נותן לנו את האופציה להוציא מהמצלמה שלנו תמונות נפלאות ובקלות גם ללא תאורה מלאכותית (מבזק/ים) יקרה ע"י שימוש באור השמש.
במקרה כזה הייתי ממליץ בחום (תרתי משמע) על פילטר להחזרת צבע מאחר שהמים מסננים לנו את האור והתמונות במקרה כזה עלולות לצאת חלביות, חיוורות וחסרות צבע.
יש לזכור שעדשה רחבה, כשמה כן היא, "רואה" את העולם עם שדה ראיה רחב יותר ואנו יכולים להשתמש בשמש אשר מסוגלת להאיר לנו בקלות את הסצנה המצולמת מלואה.
תאורה מלאכותית (מבזק תת ימי) לעומת זאת אשר שטח פיזור האור שלו מוגבל יכול להיות שמיש בתאורה סלקטיבית אשר לא מאירה את כל הסצנה (כדוגמת התמונה הנ"ל) או שלחלופין ניתן להשתמש בשני מבזקים חזקים על מנת לכסות את שדה הראיה הרחב של העדשה.
כאשר אנו מביאים איתנו תאורה מלאכותית יש צורך בידע נוסף בתפעול התאורות, כיוון האור והתחשבות במפל הצללים והחלקים שאנו רוצים להאיר בפריים.
אז בשורה תחתונה - למה כדאי לצלם עם עדשה רחבה?
כי ניתן להתקרב ולצמצם את כמות המים שבין העדשה לאובייקט וע"י כך לקבל תמונה איכותית יותר.
כי העדשה יוצרת דרמה אשר תעורר התפעלות של הצופה בתמונות.
כי ניתן להוציא בקלות תוצאות יפות עם אור השמש ללא מבזקים יקרים.
כי עכשיו תוכלו לצלם תמונות הדומות לאלה היוצאות ממצלמות מקצועיות עם מארזים יקרים.
כי כשתקנו עדשה רחבה תחזרו לקרוא שוב את המאמר הזה ותראו את התמונות היפות שלי.
:-)
Share:
כל אחד יכול להצליח בצילום תת ימי
מהו עומק שדה וכיצד הוא משפיע על מראה הצילום