מאת: יהב אש
www.yahavesh.com
לעיתים קרובות אנו מצלמים עם המצלמה הדיגיטלית שלנו במצבים אוטומטים כאלה ואחרים. בין אם אנחנו מצלמים מעל או מתחת למים, האיזון הלבן האוטומטי של המצלמה קורא את טמפרטורת הצבע מהסצנה כולה והרבה מהפעמים היא "מתבלבלת" בקריאת הצבע הנכון. בנוסף, בצילום תת ימי המצלמה מתמודדת עם סינון אור בתדרים החמים שהיא לא מתוכננת להתמודד איתו (גם במצלמות עם מצב תת ימי - לא מומלץ לשימוש) ולכן, תמיד כדאי להגדיר למצלמה היכן מתחיל הצבע הלבן ולא להסתמך על מה שמתוכנת בה. לדוגמא: בחדר המואר ע"י אור נרות נקבל צבע לבן של קיר בצבע צהוב/כתום. דוגמא נוספת: מתחת למים הצבע שיתקבל יהיה כחול, חלבי וחיוור ככל שנעמיק. התמונות שלנו יכולות להיות עשירות ועם צבעים יפיפיים אם רק נדע לכוון את איזון הלבן במצלמה - פעולה שאורכת 5 שניות בלבד!
1. ראשית יש לכוון את המצלמה למצב P (Program) שבו המצלמה נשארת אוטומטית אך נותנת לנו שליטה בעוד פונקציות, ביניהן האיזון לבן.
2. שנית יש לגשת לתפריט WB (WHITE BALANCE) שבדרך כלל יהיה על מצב אוטומט (AWB) ולבחור באופציה של מדידה ידנית – EVULATE או PRESET.
3. לכוון את המצלמה על צבע לבן (דיפיוזר לפלאש שקיבלנו עם המארז או דף מנוילן) וללחוץ על כפתור המדידה (משנה בין דגמי המצלמות).
4. יש לחזור על הפעולה עם שינוי העומק כל 3-4 מטר על מנת לקבל צבעים טובים.
נקודה חשובה! לכל מצלמה (מקצועית כפשוטה) יש גבול לטווח הדינמי שלה וככל שגדל העומק כך היא יותר מתקשה להחזיר את הצבעים החמים – בשימוש עם פילטר + מדידה של איזון לבן יתקבלו הצבעים הטובים ביותר שכן הפילטר מגדיל את הטווח של הצבעים החמים אותם המצלמה יכולה "לראות".
בברכה, יהב אש - מדריך צלילה, צלם תת ימי.
Share:
מהו עומק שדה וכיצד הוא משפיע על מראה הצילום
אור וצבע - צילום תת ימי