הדרך הנכונה לצילום תת ימי
מאת: דני ווינברג
www.danyweinberg.co.il
צילום של להקות דגים הוא אחת מהפעילויות המאתגרות ומלאות האדרנלין שצלם תת-ימי יכול לחוות. המראה המרהיב שלעשרות/מאות/אלפי )כן, יש גם מצבים כאלה( דגים המקובצים יחד לגוש אחד גדול שנע בצורה מתואמת, הוא מראה מרשיםשקשה לעמוד בפניו. הדופק וקצב הנשימה מואצים, ונותר רק ללכוד את התחושה העוצמתית הזו ולהעביר אותה גם בצילום.
אלה הם הגורמים החשובים בצילומי להקות דגים, שישפיעו על התוצאה שתקבלו:
גודלה של הלהקה, מידת הקרבה שהלהקה תאפשר מבלי להתפזר ולהימלט, הזרמים והראות באתר, מיקומה של הלהקהיחסית לשמש, מהירות התנועה של הלהקה והעומק בו היא מצויה, צבע הדגים ומידת החזר האור מהם )דגים כסופיםמחזירים את אור המבזק יותר מאחרים(, האם לכלול צולל בפריים יחד עם הלהקה וכמובן, מיקומם של המבזקים. באופן כללי, כמו לפני כל צילום, עדיף לצבור כמה שיותר מידע מוקדם על מה שאתם מתעתדים לצלם כדי להיערך בהתאם:
גודלה של הלהקה: להקה גדולה המאפשרת גישה קרובה תתאים לצילום עם העדשה הרחבה ביותר שלכם – fisheye למשל. בעזרת עדשת עין הדג תוכלו לצלם ממרחק מאוד קרוב ועדיין להכניס את כל הלהקה לפריים. אם הלהקה שומרת עלמרחק ולא מאפשרת לכם להיצמד אליה, בחירה נכונה עשויה להיות עדשת זום בטווח רחב כמו הניקון 10-24 מ״מ, קנון 10-22 או דומותיהן מבחינת הטווח. ראות לקויה תחייב אתכם לצלם ממרחק קרוב, אחרת הצילום יסבול ממראה רך וצבעים עגומיםלמראה.
תכנון הצלילה יחסית לזרם הינו חשוב אף הוא. להקות מרחפות בקלות בזרמים חזקים. אתם, לעומת זאת, לא תוכלולהתמודד עם צלילה מול הזרם ולצלם בצורה נאותה. דאגו לנצל את הזרם שיוביל אתכם ללהקה.
מיקומה של השמש בשמיים: אם תצלמו להקת דגים ותכללו את השמש בצילום, הדבר יצריך מכם לעבוד במהירויות סגרגבוהות או צמצמים סגורים כדי למנוע חשיפת יתר של האזורים הבהירים בפריים. תוצאה נלווית של צילום כזה תהיה, ברובהמקרים, צלליות של דגים בלי לראות את צבעיהם. זה בסדר גמור, כל עוד אתם מודעים לכך. צילום כזה יצריך מכם לצלםכשאתם הפוכים, ראשכם כלפי מעלה ולהקת הדגים מעליכם.
האם הלהקה נמצאת בתנועה או שהיא מרחפת במקום: להקת דולפינים הנמצאת בתנועה, למשל, תחייב שימוש במהירויותסגר גבוהות של 1/125s ומעלה על-מנת שתצליחו להקפיא את התנועה. לצילום להקת ברקודות המשתזפת בשמש ונעהלאטה, תספיק גם מהירות סגר של 1/60s .
העומק שבו הלהקה נמצאת: להקה שתימצא בעומק גדול, תצריך מכם לבחור פרמטרים שיתאימו למצב: ערך אסא גבוה)זהירות, צילום רועש, בעיקר עם מצלמה קומפקטית!(, צמצם פתוח )שימו לב לעומק השדה שיקטן, האם הוא יספיק לכם?( שיאפשר עדיין לאור המבזק להגיע ליעדו, כיוון עוצמת הבזקה גבוהה במבזק ומהירות סגר נמוכה יחסית )היזהרו ממריחות( שתאפשר למספיק אור סביבתי להגיע לחיישן.
צבע הדגים ומידת החזר האור: דגים כסופים נוטים להחזיר אור חזק מההבזקה יותר מאשר דגים צבעוניים. שימוש עדיןבמבזק ימנע תופעות של חשיפת יתר והיעלמות פרטים מגופם של הדגים הכסופים. דגים צבעוניים יאפשרו הבזקה חזקהיותר. דגים כהים מאוד יבלעו את אור המבזק ויהיה קשה מאוד להאיר אותם גם עם הבזקה חזקה.
האם לכלול צולל בצילום: צלמים רבים אוהבים לכלול דמות של צולל ברקע בצילומי להקות דגים. הסיבה לכך היא, שצולל יכוללהוסיף אלמנט אנושי ותחושת אינטראקציה עם הלהקה, שתרתק את הצופים בצילום. בנוסף הכללת צולל בפריים עשויהלהעניק קנה מידה ופרופורציות לגבי גודלה של הלהקה. במקרה של הכללת צולל בפריים, כדאי לתדרך את הצולל לפניהצילום לגבי מיקומו הרצוי בפריים, כך שיתאים לקומפוזיציה הרצויה לכם ולשאר האלמנטים בפריים.
מיקומם של המבזקים )או המבזק היחיד(: בצילומי להקות דגים, כדאי להרחיק את המבזקים הצידה עד כמה שניתן על-מנתלספק כיסוי הבזקה רחב, שיצליח להאיר את הדגים שבקדמת הפריים ובשוליו. בשימוש במבזק יחיד, כדאי למקמו גבוה מעלהפורט. מיקום כזה יגרום להבזקה להיראות טבעית יותר, מכיוון שעין האדם רגילה לתאורה עילית שמגיעה מהשמש.