סל קניות 0

סל הקניות ריק

?למה ריצה טובה לנו וכיצד היא משפרת את מצבנו הפיזי והמנטאלי

למה ריצה טובה לנו וכיצד היא משפרת את מצבנו הפיזי והמנטאלי?

מאת ד"ר חן גלייט סנטר

היות וריצה הינה סוג של ספורט אירובי, היא יכולה להפחית מצבי סטרס, לשפר את בריאות הלב ואפילו להפחית תסמינים של דיכאון.

אם נסתכל על גוף האדם, נראה שאנחנו בגדול בנויים לרוץ. מבנה האגן, הרגליים, העובדה שאנו יכולים לנדף חום גוף באמצעות מנגנון ההזעה, העובדה שעמוד השידרה שלנו מכיל דיסקים שהם "סופג זעזועים". לכן אין זה מפתיע שהגוף והמח שלנו מפיקים כל כך הרבה תועלת מריצה.

הרבה מומחים מתייחסים לריצה כאל תרופת פלא. זוהי פעילות גופנית קארדיו מאוד נגישה, ומאפשרת די בקלות ובמישרין להשיג את היתרונות ממנה. היות והריצה משפרת כושר גופני אירובי, הריצה היא דרך מעולה לשפר את המערכת הקארדיו-וסקולרית.  בנוסף, זו דרך מעולה לשריפת קלוריות, לבניית כח ודברים נוספים עליהם אדבר. לצד האלמנטים הפיזיולוגיים, קיים הצד המנטאלי שגם הוא נבנה בעקבות העיסוק בריצה.

העניין הוא שתהליך ההסתגלות לריצה הוא תהליך ממושך שדורש התאמה והדרגתיות. ברגע שהגוף והנפש מתחילים להסתכל לריצה, אז הריצה הופכת להיות פעולה שמלווה באושר וגורמת לאושר, פעולה עם מרכיב מדיטציה שנותנת תחושה של חופש.

אחת העצות הטובות ביותר (אחת מיני רבות כמובן) היא לרוץ קודם כל בשביל ההנאה.

מהם היתרונות הפיזיולוגיות והמנטליות שמעניקה הריצה?
אפרט כמה מהם...

1.מספיקה ריצה של 30 דקות לפחות כדי לשפר את מצב הרוח. מצאו שריצה על המסילה במשך כ 30 דקות בלבד מספיקה לשפר את מצב הרוח אצל אוכלוסיה הסובלת מסימפטומים של דיכאון. בנוסף, נמצא שאפילו הליכה יכולה להסב את אותם יתרונות מבחינת מצב הרוח. המסקנה היא שלא משנה מהו הקצב שבו אדם נע, התנועה כשלעצמה יש לה השפעות חיוביות ומשמעותיות על הקלת סימפטומים של מאובחנים עם דיכאון. מחקרים שנעשו באמצעות הדמייה של המח הראו שברצים למרחקים ארוכים ישנו קישור מואץ יותר של הורמונים דמויי אופיואידים לאזורים מסויימים במח. הקישור הגובר הזה מעורר הפרשה של אנדורפינים, מה שמקפיץ להם את מצב הרוח עד כדי תחושת אופוריה.

2. ריצה משפרת את התפקוד של הברכיים, וזה בניגוד למה שנהוג לחשוב. כאב ברכיים יכול בקלות להשבית את הרץ. על פי רוב זהו סימן לעומס יתר של אימונים. ככל הנראה הריצה משפרת את ערכי ה BMI של הרצים, מחזקת את השרירים ואת העצמות וככל הנראה דרך זה ישנה השפעה לטובה על הברכיים.


3. הריצה משפרת את איכות השינה, משפרת את מצב הרוח ועוזרת בריכוז. באופן כללי ככל שרצים יותר, הריצה משפרת את התיפקוד הקארדיו-וסקולרי.מתוך מאמר שהתפרסם ב Journal of the American College of Cardiology הצהיר שמספיקות לבן אדם בריא כ 5 דקות ריצה ביום על מנת להאריך את חייו. ישנה מחלוקת בנוגע לעצימויות הריצה והתועלת שהיא מביאה לגוף, כמו למשל רצי אולטרא-מרתון. כאשר מדובר במרחקים מהסוג הזה ובעצימויות גבוהות, קרוב לוודאי שנגרמים נזקים לרקמת הלב.


4. ריצה יכולה להועיל לנפש בכל גיל ועשויה למנוע במידה מסוימת ירידה קוגניטיבית תלוית גיל. מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית רציפה לאורך השנים מסייעת על מנת לשמור על נפש בריאה. מאמר שסקר מחקרים שנעשו על ההשפעה שיש לתרגילים אירוביים (כמו למשל ג'וגינג, ריצה, הליכה) מצאו שעבור ילדים, ריצה שיפרה את יכולת הזיכרון והריכוז. עבור מבוגרים יותר, הפעילות האירובית הנ"ל שיפרה בהם רשימה נרחבת של תיפקודים קוגניטיביים.


5. ריצה מסייעת למוח להתמודד עם מצבי סטרס. ישנם מספר גדול של מחקרים שמוכיחים כי ריצה משפרת את היכולת של המוח להתמודד עם סטרס. מאמר שהתפרסם ב Clinical Psychology Review מדבר על כך שאימונים מגייסים תהליכים שמאפשרים יותר כושר סבילות וחוסן נפשי לסטרס. החוקרים מעלים את האפשרות שהמנגנון מאחורי זה הוא העליה ברמות של סרוטונין בדם ושל נוראפינפרין, שמגרה את המח.


6. ריצה היא דרך מצוינת לשריפת קלוריות והורדה במשקל.


7. ריצה ואימונים אירוביים מקטינים באופן משמעותי את הסיכויים לתמותה. פעילות אירובית במשך לפחות 30 דקות ביום על בסיס קבוע מקטינה באופן משמעותי סטטיסטי את הסיכויים לתמותה מכל סיבה שהיא. אנשים שמתמידים ומתאמנים אפילו מעבר למומלץ, נהנים מיתרונות רבים מקטינים למשל את הסיכויים שלהם לחלות בסרטן מסוגים מסויימים.


8. הריצה טובה לבריאות משום שהיא משפרת את פעולת הלב ואת זרימת הדם והחמצן בגוף. פעילות גופנית בכלל וריצה בפרט בשילוב עם שמירה על משקל גוף תקין מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין, ריצה מסייעת להורדת רמות כולסטרול בדם וכמובן שריצה מסייעת לשמירה על צפיפות עצם תקינה.


9. הרחבת במעגל החברתי בזכות הריצה. עולם הרצים נחלק לאלו שאוהבים לרוץ לבד, הם נהנים מהשקט ומההתבודדות שיש כאשר רצים לבד, וישנם הרצים שעבורם ריצה היא ארוע חברתי. מציאת שותף לאימוני ריצה או אימונים כחלק מקבוצה יכול לתת פתרון מעולה אם קיימת בעיית מוטיבציה. הריצה הרבה פעמים משמשת מכנה משותף בין אנשים שככל הנראה לא היו נפגשים לולא היו רצים.


10. תרומה לקהילה. בהרבה מאוד מקומות בעולם וגם בארץ קמים מיזמים וארועי ספורט שמתרתם תרומה לקהילה. ריצה כתרומה לקהילה יכולה לשמש כמעודד מוטיבציה משמעותי.

בסיכומו של דבר, הריצה היא ענף ספורט זול יחסית, בריא לגוף ולנפש וניתן לומר שאנשים רצים שמחים יותר ובריאים יותר.

 

קצת עליי:

חן גלייט סנטר (ד"ר (Ph.D)). אני באה מתחום המחקר כ- PhD, בוגרת אוניברסיטת תל-אביב בפקולטה לרפואה, שבה למדתי על מנגנוני גדילה של תאי סרטן שד בתרבית. במחלקה לביולוגיה תאית והתפתחותית השתלמתי ללימודי דוקטור לפילוסופיה. חקרתי בתרביות תאים את הקשרים שבין תאי סרטן שד לבין הסביבה שלהם והזיקה שלהם ליצור גרורות למח העצמות.

פוסט דוקטורט בתחום הסרטן בארה"ב היה מבחינתי הגשמת חלום שם השתלמתי בתחום ההמטולוגיה והתמחתי בתחום הלאוקמיות (סרטן הדם).

כיום אני עוסקת באבחון ממאירויות המטולוגיות בחולים חדשים ובמעקב אחר מטופלים. אני מוצאת בעיסוק שלי הרבה מעבר לעבודה שבפני עצמה היא מרתקת, אני מתייחסת אליה כאל שליחות.

בשנה הנוכחית השתלמתי בקורס מאמנים לריצות ארוכות בבית הספר למקצועות הספורט שבתל אביב.

כשאני חוזרת מיום עבודה עמוס, עמוס פיזית ורגשית, אני מוצאת לי נחמה בריצה בתוך שלל הגוונים הריחות והצבעים שמציע הטבע המדהים הזה! אם אפשר היה לתת מרשם לכל אדם: זריחה אחת או שקיעה אחת ליום, זה היה לדעתי הדבר האידיאלי.

אני פעילה כמאמנת ריצה ומדענית ראשית במיזם החברתי "גמאני רצה", ובנוסף בעלת טור אישי ב "שוונג".

המחקרים והמציאות בשטח מוכיחים: פעילות גופנית בכלל וריצה בפרט מועילים ומשפרים את איכות החיים של המתמודדות עם סרטן שד, מפחיתות בצורה משמעותית את תופעות הלוואי שיש מהטיפולים, ובכלל משפרות את מצב הרוח ואת התחושה העצמית.

כמו שאמרו כבר לפני:


“One run can change your day, but many runs can change your life”

קישור לאינסטגרם

Was it a mistake for Instagram to sell to Facebook? | Mobile Dev Memo

הירשמו לעדכונים של דוגית