עגלת הקניות

מוצרים נוספים שמצאנו מתאימים במיוחד בשבילך

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

121.50 ₪ 135.00 ₪

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

350.00 ₪

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

1,399.00 ₪ 2,519.00 ₪

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

1,799.10 ₪ 1,999.00 ₪

האתר שלנו לא נתמך במלואו בדפדפן בו אתם גולשים, אנו ממליצים להחליף לאחד מהדפדפנים הבאים: Edge, Chrome, Safari, or Firefox.

משלוח חינם בקנייה מעל 250 ש״ח

?למה ריצה טובה לנו וכיצד היא משפרת את מצבנו הפיזי והמנטאלי

למה ריצה טובה לנו וכיצד היא משפרת את מצבנו הפיזי והמנטאלי?

מאת ד"ר חן גלייט סנטר

היות וריצה הינה סוג של ספורט אירובי, היא יכולה להפחית מצבי סטרס, לשפר את בריאות הלב ואפילו להפחית תסמינים של דיכאון.

אם נסתכל על גוף האדם, נראה שאנחנו בגדול בנויים לרוץ. מבנה האגן, הרגליים, העובדה שאנו יכולים לנדף חום גוף באמצעות מנגנון ההזעה, העובדה שעמוד השידרה שלנו מכיל דיסקים שהם "סופג זעזועים". לכן, אין זה מפתיע שהגוף והמוח שלנו מפיקים כ"כ הרבה תועלת מריצה.

מומחים רבים מתייחסים לריצה כאל תרופת פלא. מדובר בפעילות גופנית קרדיו מאוד נגישה המאפשרת בקלות ובמישרין להשיג את היתרונות ממנה. היות והריצה משפרת כושר גופני אירובי, הרי שהריצה היא דרך מעולה לשפר את המערכת הקרדיו-וסקולרית. בנוסף, מדובר בדרך מעולה לשריפת קלוריות, לבניית כוח ודברים נוספים עליהם נרחיב בהמשך.

לצד האלמנטים הפיזיולוגיים, קיים הצד המנטאלי שגם הוא נבנה בעקבות העיסוק בריצה.
העניין הוא שתהליך ההסתגלות לריצה הוא תהליך ממושך שדורש התאמה והדרגתיות. ברגע שהגוף והנפש מתחילים להסתכל לריצה, הרי שהריצה הופכת להיות פעולה המלווה באושר וגורמת לאושר, פעולה עם מרכיב מדיטציה שמקנה תחושת חופש. אחת העצות הטובות ביותר (אחת מיני רבות כמובן) היא קודם כל לרוץ בשביל ההנאה.
.

אחת העצות הטובות ביותר (אחת מיני רבות כמובן) היא לרוץ קודם כל בשביל ההנאה.

מהם היתרונות הפיזיולוגיים והמנטליים שמעניקה הריצה?

שיפור מצב הרוח - מספיקה ריצה של 30 דקות לפחות כדי לשפר את מצב הרוח אצל אוכלוסיה הסובלת מסימפטומים של דיכאון. את אותם היתרונות גם הליכה יכולה להסב. כלומר, אין זה משנה מהו הקצב שבו אדם נע, הרי לתנועה כשלעצמה יש השפעות חיוביות ומשמעותיות על הקלת סימפטומים של מאובחנים עם דיכאון. הקישור בין השניים מעורר הפרשה של אנדרופינים, מה שמקפיץ את מצב הרוח עד כדי תחושת אופוריה.

שיפור תפקוד הברכיים - כאבי ברכיים עשויים להשבית בקלות את הרצים, כאשר ע"פ רוב זהו סימן לעומס יתר של אימונים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, הריצה ככל הנראה משפרת את ערכי ה-BMI של הרצים ומחזרת את השרירים והעצמות.

שיפור איכות השינה - ריצה תורמת לשיפור איכות השינה ומסייעת בריכוז. ככל שרצים יותר, משתפר התפקוד הקרדיו-וסקולרי. מתוך מאמר שהתפרסם ב-Journal of the American College of Cardiology, מספיק שאדם בריא יקדיש 5 דקות ריצה ביום על מנת להאריך את חייו.

הגיל אינו פקטור מכריע - ריצה עשויה להועיל בכל גיל ואף עשויה למנוע במידה מסויימת ירידה קוגניטיבית תלויית גיל. פעילות גופנית רציפה לאורך השנים מסייעת לשמירה על נפש בריאה ע"פ מחקרים. כך למשל נבדק שלתרגילים אירוביים כמו למשל ריצת טריאתלון, ג'וגינג והליכה, נמצא שחל שיפור בקרב ילדים ברמת יכולת הזיכרון והריכוז. עבור מבוגרים נמצא כי הפעילות שיפרה בצורה נרחבת תפקודים קוגניטיביים.

סיוע בהתמודדות המוח עם מצבי סטרס - ריצה משפרת את היכולת של המוח להתמודד עם מצבי סטרס. מאמר שהתפרסם ב-Clinical Psychology Review מדבר על כך שאימונים מגייסים תהליכים המאפשרים יותר כושר סבילות וחוסן נפשי לסטרס ואף קיימת האפשרות שהמנגנון מאחורי זה הוא העליה ברמות של סרטונין בדם ושל נוראפינפרין, המגרה את המוח.

קלוריות ומשקל - ריצה מהווה דרך מצויינת לשריפת קלוריות והורדה במשקל.

הקטנת הסיכויים לתמותה - ריצה ואימונים אירוביים למשך לפחות 30 דקות ביום על בסיס קבוע מקטינים באופן משמעותי את הסיכויים לתמותה מכל סיבה שהיא. אלו שמתמידים ומתאמנים אף מעבר למומלץ, נהנים מיתרונות רבים, כמו למשל הקטנת הסיכוי לחלות במחלת הסרטן מסוגים מסויימים.

שיפור פעולת הלב וזרימת הדם והחמצן בגוף - פעילות גופנית בכלל וריצה בפרט, בשילוב עם שמירה על משקל גוף תקין, מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין והורדת רמות כולסטרול בדם. יש אנשים שבוחרים לרוץ עם שעוני ספורט המודדים עבורם את לחץ הדם במקביל לריצה וישנם אנשים המודדים ידנית לעצמם.

הרחבת המעגל החברתי - יש אנשים שאוהבים לרוץ לבד בלי או עם אוזניות ספורט תוך שקיעה למוזיקה או פודקאסט אהוב, ואילו אחרים נהנים מריצה עם אחרים, כאלו שעבורם ריצה היא אירוע חברתי. מציאת שותף לאימוני ריצה או אימונים כחלק מקבוצה עשוי לתת פתרון מעולה במידה וקיימת בעיית מוטיבציה. הריצה מהווה מכנה משותף בין אנשים שככל הנראה לא היו נפגשים לולא היו רצים.

תרומה לקהילה - במקומות רבים בארץ ובעולם ישנם מיזמים ואירועי ספורט שמטרתם מהווה תרומה לקהילה.

לסיכום, הריצה מהווה ענף ספורט יחסית זול, בריא לגוף ולנפש ואף ניתן לומר כי אנשים שרצים יותר בריאים ויותר שמחים.

 

 

קצת עליי:

נעים מאוד, ד"ר גלייט סנטר (Ph.D), מגיעה מתחום המחקר ובוגרת אוניברסיטת ת"א בפקולטה לרפוא, בה למדתי על מנגנוני גדילה של תאי סרטן שד בתרבית. במחלקה לביולוגיה תאית והתפתחותית השתלמתי ללימודי דוקטור לפילוסופיה. עשיתי פוסט דוקטורט בתחום הסרטן בארה"ב וזה היווה מבחינתי הגשמת חלום.

כיום אני עוסקת באבחון ממאירויות המטולוגיות בחולים חדשים ובמעקב אחר מטופלים. אני מוצאת בעיסוק שלי הרבה מעבר לעבודה שבפני עצמה מרתקת ואף מתייחסת אליה כאל שליחות.

עד לא מזמן השתלמתי בקורס מאמנים לריצות ארוכות בביה"ס למקצועות הספורט שבת"א. בסוף כל יום אני מוצאת נחמה בריצה בתוך שלל הגוונים, הריחות והצבעים שמציע הטבע. אני פעילה כמאמנת ריצה ומדענית ראשית במיזם החברתי "גמאני רצה" ובנוסף בעלת טור אישי ב"שוונג".

כמו שאמרו רבים לפניי:
"One run can Change your day, but many runs can change your life"

קישור לאינסטגרם

Was it a mistake for Instagram to sell to Facebook? | Mobile Dev Memo