בשימוש נכון, רחפנים יכולים לספק שעות של הנאה וצילומים מרהיבים, אך בישראל יש כללים ברורים היכן ומתי מותר להטיס אותם. באופן כללי, מותר להטיס רחפן בשעות היום, באזורים פתוחים ולא מיושבים, עד גובה של 50 מטר מעל הקרקע, ובשמירת מרחק בטוח ממטוסים, שדות תעופה ואנשים. חובה לשמור תמיד על קשר עין עם הרחפן ולא להטיס מעל קהל או בתוך שכונות מגורים ללא היתר מיוחד. בנוסף, על פי חוקי רחפנים בישראל, כל מטיס חייב ברישיון מתאים, ורחפנים מעל משקל 250 גרם צריכים להיות רשומים ברת״א (רשות התעופה האזרחית) . מדריך זה יסביר את ההיבטים החוקיים, איך לבחור מיקום בטוח לטיסה, וטיפים לטיסת רחפן מוצלחת כדי שתוכלו ליהנות מהרחפן בבטחה ובהתאם לחוק.
חוקי רחפנים בישראל: מה מותר ואיפה
ישראל הגדירה רגולציות ברורות להפעלת רחפנים, שנועדו לשמור על בטיחות המטיסים והציבור. להלן עיקרי כללי הטיסה וההגבלות שעל כל מטיס רחפן להכיר:
- גובה טיסה מרבי: עד 50 מטר מעל פני הקרקע לטיסות פנאי. מטיסים מקצועיים כפופים למגבלות הגובה ברישיון שלהם.
- שמירת קשר עין: יש להטיס רק בטווח ראייה ישיר של המטיס, ללא טיסות מעבר לקו הראייה (BVLOS) ללא אישור מיוחד.
- מרחק משדות תעופה: לפחות 2 קילומטרים ממסלולי המראה ונחיתה של שדה תעופה. חל איסור מוחלט להתקרב למטוסים באוויר.
- טיסה באזורים מיושבים: אסור להטיס בתוך שכונות מגורים, מעל או ליד מבני ציבור, או מעל התקהלות של אנשים, ללא היתר מיוחד . יש לשמור מרחק של לפחות 250 מטר מאזורים אלו.
- שמירה על פרטיות: חל איסור לצלם אנשים או שטח פרטי באמצעות רחפן עם מצלמה ללא הסכמתם, כדי למנוע פגיעה בפרטיות.
- שעות וטווחי טיסה: הטסה מותרת רק בשעות היום (אור) ובתנאי מזג אוויר טובים. טיסות לילה או בתנאי ערפל, גשם כבד או רוחות חזקות אסורות בטיסות פנאי. בטיסות מסחריות ייתכן שיונפקו היתרים מיוחדים בכפוף לתנאים.
- גיל מטיס מינימלי: הטסת רחפן מותרת מגיל 16 ומעלה (או מגיל 12 תחת השגחת מבוגר, בהתאם לתקנות).
- אזורים אסורים לטיסה: חל איסור להטיס רחפנים באזורים רגישים ומסווגים. למשל, אין להטיס ברחבי בסיסים צבאיים, מתקני ביטחון, תחנות כוח, נמלי ים, בתי כלא וכן לאורך גבולות המדינה. גם מעל שמורות טבע וגנים לאומיים חלות מגבלות טיסה להגנת חיות הבר (כולל איסור המראה ונחיתה בתחומם) . רת״א מפרסמת מפה רשמית ובה פירוט האזורים האסורים לטיסה ברחבי הארץ רחפן שייכנס לאזור אסור עלול לאבד תקשורת וליפול עקב אמצעי הגנה וטכנולוגיות GPS, לכן יש להימנע מכניסה לאזורים אלו.
- אין הטסה מעל אירועי חירום: למשל, אם מתרחשת תאונת דרכים או פעולת חילוץ, חל איסור להטיס רחפן מעל האזור בו פועלים כוחות חירום, כדי לא להפריע להם.
- הפעלת רחפן למטרות מסחריות: מחייבת רישיון מטיס כטב״מ תקף והיתר הפעלה אווירית מרת״א. עבודה מסחרית ללא רישיון אסורה בהחלט.
רישיון ורישום רחפן: על פי החוק העדכני בישראל, כל מטיס רחפן חייב בהסמכה ורישיון. רחפנים נתפסים כחלק ממשפחת הטיסנים, ולכן נדרש לפחות רישיון מטיסן (רישיון חובב) לכל מי שמטיס רחפן למטרות פנאי. את הרישיון החובב ניתן להשיג לאחר מעבר מבחן תיאוריה מקוון בסיסי של רת״א . רחפנים במשקל מעל 250 גרם חייבים ברישום במאגר כלי הטיס של רת״א ובסימון במספר זיהוי . הרישום כרוך בתשלום אגרה סמלית, וניתן לביצוע מגיל 16 (קטינים רשאים להפעיל רחפן עם רישיון בהשגחת מבוגר מוסמך) . אי עמידה בדרישות הרישוי עלולה לגרור קנסות ואף החרמת הרחפן, לכן חשוב להסדיר רישיון ורישום לפני הטסה.
בחירת מיקום בטוח להטסת רחפן
בעת תכנון טיסת רחפן, חשוב לבחור בסביבה בטוחה הן מבחינה חוקית והן מבחינת בטיחות טכנית. העדיפו שטחים פתוחים רחבי ידיים, הרחק מאזורים מיושבים או מכשולים. למשל, שדות פתוחים, חופים לא עמוסים, פארקים גדולים או אזורים ייעודיים להטסת רחפנים, הם מקומות טובים לתרגל טיסה. ודאו שאין בסביבתכם קווי מתח גבוה, אנטנות גדולות, כבישים סואנים או מבנים גבוהים שעלולים להפריע לקליטת ה GPS או ליצור סכנה בהתנגשות.
רחפן עם מצלמה מוכן להמראה באזור פתוח ובטוח בחירת מיקום נטול הפרעות חיונית לטיסה מוצלחת.
לפני ההמראה, בדקו את השטח: וודאו שאין אנשים לא מעורבים בקרבת מקום, במיוחד בכיוון הטיסה המתוכנן. אם יש אנשים בסביבה, עדכנו אותם שתטיסו רחפן ושמרו מרחק בטיחותי (לפחות עשרות מטרים, ועדיף 50+ מטר) מכל אדם. זכרו שגם בכלי טיס קטן, איבוד שליטה עלול לגרום לפגיעה אם הרחפן יתרסק בקירבת אנשים או רכוש. בנוסף, שימו לב לרוח אפילו רוח בינונית יכולה להסיט רחפן קטן מהמסלול. הימנעו מאזורים בעלי רוחות פרצים (כמו בין בניינים צמודים או מעל צוק חד) ומאזורים עם הפרעות מגנטיות שעלולות לשבש את המצפן של הרחפן (לדוגמה, ליד מתקנים חשמליים גדולים).
לבסוף, חשוב לוודא שהמיקום הנבחר אינו בקרבת אזור אסור לטיסה. השתמשו במפות רת״א המעודכנות או באפליקציות ייעודיות כדי לבדוק את המרחב האווירי שלכם. רחפנים מתקדמים כמו של DJIכוללים לעיתים מערכת Geo fencing המונעת המראה באזורים אסורים אל תנסו לעקוף הגבלות אלו. בחירת מיקום חוקי ובטוח תאפשר לכם להתמקד בהטסה עצמה ללא דאגות מיותרות.
מתי וכיצד כדאי להטיס תנאי זמן ומזג אוויר
זמן הטיסה האידיאלי הוא בשעות האור, כאשר תנאי הראות טובים. בישראל מומלץ להימנע מהטסה בשעות הצהריים החמות מאוד בקיץ, וגם לא בשעות הערב המאוחרות או לפני הזריחה גם מפני שהחוק אוסר טיסות לילה לפנאי, וגם מטעמי בטיחות. תאורה טובה חיונית כדי לשמור על קשר עין עם הרחפן וכדי שהרחפן עם המצלמה יפיק צילומים איכותיים.
יש להתחשב גם במזג האוויר: יום בהיר, ללא רוחות חזקות וללא משקעים הוא הזמן הבטוח ביותר לטוס. רוחות חזקות עלולות לגרום לאיבוד שליטה ברחפן או לרוקן את הסוללה מהר מהצפוי כשהרחפן מתאמץ לייצב את עצמו. רוב הרחפנים הקטנים מתקשים ברוחות מעל 20-30 קמ״ש. גשם ורטיבות מסוכנים לרחפנים, כיוון שהאלקטרוניקה שלהם חשופה אין להטיס ברחפן כשיורד גשם או כשהדשא רטוב (אלא אם כן מדובר בדגם ייעודי עמיד במים, אך נדיר). גם טמפרטורות קיצוניות אינן אידיאליות חום גבוה (מעל ~C30° (עלול לגרום להתחממות יתר של הסוללה והמנועים, וקור קיצוני עלול להפחית את יעילות הסוללה. לכן, בחרו יום נעים ורגוע לטיסה. אם במהלך הטיסה מתחילות רוחות חזקות או שינוי פתאומי במזג האוויר, הנחיתו מיד את הרחפן בצורה בטוחה והמתינו לשיפור בתנאים.
טיפים לטיסת רחפן מוצלחת ובטוחה
הפעלת רחפן דורשת אחריות ומיומנות שנרכשת עם הזמן. לפניכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להטיס בהצלחה ובבטחה:
- הכנה ובדיקה לפני טיסה: ערכו בדיקה מקיפה של הרחפן והציוד לפני ההמראה. ודאו שהסוללות טעונות במלואן, שהרחפן מכויל Compass/IMU כיול, ושהשלט מחובר היטב. מומלץ לוודא שאין התראות תחזוקה באפליקציה של הרחפן (כגון צורך בעדכון תוכנה).
- היכרות עם המערכות והפיצ׳רים: הכירו את הרחפן שלכם לפני שממריאים גבוה. ודאו שאתם יודעים מה כל מצב טיסה עושה, וכיצד מפעילים את פונקציית Return To Home (חזרה אוטומטית לבית). הגדירו את גובה החזרה הבטוח כך שאם הרחפן יאבד קשר ויחזור אוטומטית, הוא יטוס מעל עצים ומבנים בדרך לנקודת ההמראה. בדקו אם חיישני מניעת ההתנגשות פועלים והבינו את מגבלותיהם.
- הטסה הדרגתית ועדינה: בטיסות הראשונות הימנעו מתמרונים חדים ומהטסה למרחקים גדולים מידי. התחילו בגובה נמוך (10-20 מטר) ובטווח קרוב של עד 50 מטר, כדי לשמור על שליטה מלאה. הזיזו את הסטיקים בעדינות תנועות פתאומיות עלולות לערער את יציבות הרחפן . עדיף גם לא לטוס לאחור למרחק רב, מכיוון שהרחפן עלול להתנגש במכשול שלא ראיתם מאחור.
- מעקב אחר מצב הסוללה והקליטה: שימו עין כל הזמן על רמת הסוללה וה GPS קליטת הרדיו. אל תחכו להתראה קריטית אם הסוללה ירדה לכ-30%, התחילו לחזור לנחיתה. קחו מרווח ביטחון גדול יותר אם אתם רחוקים או ברוח נגדית. זכרו שסוללה צריכה גם כוח לחזרה הביתה ולנחיתה בטוחה. כלל אצבע: אל תתרחקו עם פחות מ-50% סוללה . אם הקשר עם השלט נחלש (ברמת קליטה נמוכה), הנמיכו גובה וחזרו לכיוון שלכם כדי לשפר קליטה.
- התחשבות בסביבה ובזולת: טוסו באחריות ואל תסכנו אנשים או בעלי חיים. כבדו את פרטיות הזולת הימנעו מצילום של בתים או אנשים מבלי רשות. השתדלו שלא להרעיש במשך זמן ממושך מעל אזור אחד, במיוחד לא באזורים שקטים או בשעות מנוחה. אם מישהו ניגש ומביע חשש או אי נוחות מהרחפן, התייחסו בנימוס והסבירו מה אתם עושים, ואולי הציעו להפסיק או להתרחק יחסי שכנות טובים עדיפים מצילום בונוס.
- תכנון מצבי חירום: היו מוכנים למצבים בלתי צפויים. למשל, קבעו נקודת בית Home Point מדויקת בתחילת הטיסה. תרגלו תגובה מהירה להפסקת טיסה במקרה חרום ידיעת התהליך לכיבוי מנועים במקרה של איבוד שליטה בגובה נמוך יכולה למנוע פגיעה. הכירו את אפשרויות מצב חירום של הרחפן, כגון מצב ATTI ללא GPS למקרה של הפרעות קליטה. אל תיכנסו לפאניקה אם משהו משתבש נשמו עמוק, שחררו בעדינות את הסטיקים (רחפן לרוב ירחף במקום כשאין פקודה) ונסו להשתלט בחזרה או הפעילו חזרה אוטומטית.
יישום הטיפים הללו יבטיח שטיסות הרחפן שלכם יהיו בטוחות ומהנות יותר. עם הזמן והניסיון, הביטחון שלכם יגדל ותוכלו להפיק את המרב מהרחפן בין אם זה לצילום נופים יפהפיים, לתחביב טיסנאות, או לעבודות מקצועיות.
התאמת סוג הרחפן לצרכים: פנאי, צילום ומקצוע
שוק הרחפנים מגוון, וחשוב להתאים את סוג הרחפן למטרה שלשמה אתם מטיסים. יש הבדל בין רחפן קטן לפנאי לבין רחפן עם מצלמה מקצועית לצילום או רחפן כבד למשימות תעשייתיות. הנה מדריך קצר לבחירת הרחפן לפי תחומי שימוש:
רחפנים לפנאי ותחביב
קטגוריה זו כוללת רחפנים קלים לתפעול, המשמשים בעיקר לכיף, אימונים וטיסות ראווה. רחפן לפנאי לרוב יהיה קטן וקל (חלקם אף מתחת ל-250 גרם), עם פיצ’רים בסיסיים. רחפנים אלו מתאימים למתחילים ולילדים בליווי מבוגר, מכיוון שהם עמידים יותר לטעויות ומחירם בדרך כלל נמוך יותר. הטסים החובבים נהנים מרחפנים אלה כדי ללמוד שליטה וביצוע תרגילים בסיסיים. למרות שהם פשוטים יחסית, גם עבורם חלים כללי הבטיחות והחוק יש להטיס באזורים מותרים בלבד ולעמוד במגבלות הגובה והמרחק. יתרון ברחפנים זעירים לפנאי הוא שלעתים אין צורך ברישום (אם משקלם מתחת 250 גרם), אך עדיין נדרש רישיון מטיסן למטיס לפי החוק החדש.
רחפנים עם מצלמה לצילום אווירי
רחפן עם מצלמה איכותית הוא הבחירה המועדפת על חובבי צילום ואנשי תוכן. רחפנים אלה מצוידים במצלמות ברזולוציה גבוהה ומייצב (Gimbal) לקבלת תמונות וסרטונים חלקים. הם מתאימים לצילום נופים, אירועים, טיולים ואף לצרכים מקצועיים קלים (כמו צילומי נדל״ן או תיעוד פרויקטים). רחפני צילום נעים בגודל ומשקל בינוניים למשל רחפנים מסדרת ה Mavic הפופולרית ומגיעים עם שלל מצבי טיסה חכמים לצילום אוטומטי. כשמטיסים רחפן צילום, חשוב להקפיד על כללי הפרטיות ולא לצלם אנשים או רכוש פרטי ללא רשות . רחפן כזה מאפשר טווח טיסה רחב יותר ויציבות גבוהה, אך דורש מיומנות קצת יותר מתקדמת לתפעול כל אפשרויות הצילום. בדרך כלל רחפנים עם מצלמה חורגים מ-250 גרם, לכן יידרשו רישום והרשאה מתאימה, במיוחד אם עושים בהם שימוש מסחרי. רבים ממטיסי הפנאי משדרגים לרחפן צילום לאחר שצברו ניסיון ברחפן קטן, כדי להפיק תמונות מרהיבות מהאוויר.
רחפנים מקצועיים (תעשייתיים ומסחריים)
רחפנים מקצועיים מיועדים למשימות מתקדמות: צילום אווירי מקצועי לקולנוע וטלוויזיה, מיפוי ומדידות שטח, חקלאות מדויקת, פיקוח על תשתיות, משלוחים ועוד. רחפנים אלה לרוב גדולים וכבדים יותר, בעלי יכולת נשיאת מצלמות מתחלפות או חיישנים מיוחדים (כמו מצלמות תרמיות, מרססי חומר בחקלאות, וכד'). הם מצוידים במערכות ניווט מתקדמות ויכולים לטוס למרחקים וגבהים גדולים יותר תחת תנאים מבוקרים. תפעול רחפן מקצועי דורש הכשרה מקיפה: מטיסים מקצועיים חייבים ברישיון מטיס כטב״מ ובהיתר הפעלה אווירית , לעמוד בבדיקות רפואיות, ולעתים לעבוד בצוות עם מטיס משנה או משגיח. רחפנים אלו יקרים מאוד וכלי עבודה לכל דבר, ולכן נהוג לבצע תכנון טיסה יסודי לפני כל משימה כולל בחינת האזור, תכנון נתיב טיסה, בדיקת מזג אוויר מעמיקה ותיאום מול הרשויות במידת הצורך. דוגמאות לרחפנים מקצועיים כוללות רחפנים גדולים עם 6-8 רוטורים, רחפני FPV למירוצים (שמשמשים גם לצילומי אקשן), ורחפני מטע"ד (מטען) למשלוחים. אם אינכם מטיסים מנוסים או שאין לכם צורך עסקי מובהק, כנראה שרחפן מסוג זה אינו בשבילכם אך טוב לדעת לאן אפשר להתקדם בהמשך הדרך.
סיכום
הטסת רחפן בישראל יכולה להיות תחביב מהנה או כלי עבודה יעיל כל עוד פועלים בהתאם לחוקים ונוקטים באמצעי זהירות. למדנו שכדי להשתמש ברחפן בבטחה יש לבחור זמן ומיקום מתאימים, לעמוד במגבלות החוק (גובה של 50 מטר, מרחק מאזורים רגישים, טיסה באור יום, רישיון למטיס וכו'), ולהפעיל שיקול דעת בכל שלב. הקפדה על חוקי הרחפנים בישראל ועל הנחיות הבטיחות תשמור עליכם ועל הסובבים אתכם, תמנע תקלות ותאונות, ואף תחסוך עוגמת נפש וקנסות.
זכרו שבסופו של דבר האחריות היא בידיכם הרחפן לא "יודע" לבד איפה ומתי מותר לטוס. לכן, צאו מאוזרים בידע ובכבוד לחוק, ותוכלו ליהנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו ללא חשש. טיסה נעימה ובטוחה!


Share:
כתבות נוספות