עגלת הקניות

מוצרים נוספים שמצאנו מתאימים במיוחד בשבילך

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

121.50 ₪ 135.00 ₪

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

350.00 ₪

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

1,399.00 ₪ 2,519.00 ₪

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

1,799.10 ₪ 1,999.00 ₪

האתר שלנו לא נתמך במלואו בדפדפן בו אתם גולשים, אנו ממליצים להחליף לאחד מהדפדפנים הבאים: Edge, Chrome, Safari, or Firefox.

משלוח חינם בקנייה מעל 250 ש״ח

מקור אוויר חלופי - המדריך המלא

פורסם על ידי dugit desk בתאריך
מקור אוויר חלופי - המדריך המלא

צלילה ספורטיבית נחשבת לענף ספורט בטוח.

על מנת להגביר את ההנאה והבטיחות בצלילה יש להיות מודעים לבעיות העלולות להיווצר במהלך הצלילה ולהצטייד בציוד שיעזור למנוע ו\או לתת פתרון לבעיות הנ"ל.

באופן כללי מניעת בעיות ניתן לעשות על ידי שימוש בציוד איכותי המטופל באופן שוטף, כמו כן יש לבדוק את תקינות הציוד לפני כל צלילה.

במאמר זה נתמקד בפריט ציוד חיוני ביותר להגברת הבטיחות בצלילה על ידי מתן גיבוי לתקלות בציוד העלולות לצוץ במהלך הצלילה: מקור אויר חלופי.

מקור האויר החלופי נועד לספק אויר במקרה של תקלה או גמר אויר לצולל או לבן זוגו.

בעקבות חשיבותו הרבה של פריט ציוד זה הוגדר בתקנות הצלילה הספורטיבית (2010) כי "כל צולל חייב להצטייד במקור נשימה חלופי נוסף הניזון ממכל הגז הדחוס."

גמר אוויר בצלילה לרוב נגרם עקב חוסר תשומת לב של הצולל ובן זוגו (ישנה אחריות הדדית בין בני הזוג למעקב אחר בן הזוג ומצב האוויר במיכל). לעיתים נדירות יהיה צורך בשימוש במקור אוויר חלופי עקב תקלה בציוד, בפרט אם הציוד מתוחזק כראוי.

להלן מספר נקודות חשובות שיש לזכור לגבי מקורות האוויר החלופיים, הרכבה ושימוש בהם: יש לדאוג כי מקור האוויר החלופי לא דולף או Free Flow כאשר לא בשימוש, אפשריות כיוונון רגישות ולהשאיר את הפיה מופנית כלפי מטה עשויים לעזור.  יש לאבטח כך שהוא לא יתנדנדו בחופשיות, ובכך למנוע ממקור האוויר החלופי להיפגע או לפגוע בסביבה, אם זאת הוא צריך להיות ניתן לשחרור בקלות בעת הצורך.  מקור האוויר החלופי צריך להיות נוח לשימוש.  מקור האוויר החלופי צריך להיות מתאים לשימוש בכיוון הנכון (פתח פליטה כלפי מטה) גם לצולל וגם למונשם בעת הצורך.  הוא צריך להיות נפרד או עם צינור ארוך מספיק כך שהצוללים יכולים לחלוק אויר מבלי שהם יהיו קרובים מידי כך שתנועותיהם יוגבלו.  הדרגה השנייה שמעבירים צריכה להיות בעלת צינור ארוך יותר, גם אם מעבירים את הדרגה השנייה העיקרית, מומלץ בין 80 ל 100 ס"מ לעומת 70 הס"מ בצינור הסטנדרטי.  מומלץ שהאוקטופוס והוסת הראשי יהיו מתוצרת אותה חברה. זה חשוב מכיוון שהדרגה הראשונה והשנייה הראשית עשויות להיות בעלות לחץ ביניים, גודל חיבורים, מיקום ושימושים שונים בין היצרנים. במידה ואתם בוחרים לשלב בין חברות מומלץ שההתקנה תבוצע ותיבדק על ידי טכנאי ציוד צלילה מוסמך.  לביצועי הדרגה הראשונה יש השפעה רבה על ביצועי הדרגה השנייה, בייחוד כאשר משתמשים בשתי דרגות שניות ואינפלייטור, לכן חשוב להשתמש בדרגה ראשונה עם ביצועים טובים.

ידע שווה זהב, מומלץ לקרוא את המאמר כל מה שחשוב לדעת על גמר אויר בצלילה. כצולל ככל הנראה אתה משתמש במקור אויר חלופי שאתה מחשיב כמתאים לצרכים שלך. נשאלת השאלה: האם זה אכן כך? האם אתה מוכן להמר בכך על החיים שלך או של בן הזוג שלך?

מקורות האויר החלופיים הנפוצים כיום הם:

דרגה שנייה משנית (אוקטופוס) ומערכת נשימה רזרבית.

לכל מערכת יתרונות וחסרונות משלה, חשוב ולהכירם ולהצטייד בהתאם.   להלן פירוט לגבי המערכות:

דרגה שנייה משנית (אוקטופוס):

רוב הצוללים כיום משתמשים באוקטופוס כמקור האוויר החלופי. אוקטופוס יכול להיות כל דרגה שניה של ווסת. גם כאן ניתן לזהות שתי אפשרויות הניתנות לשימוש כמקור אוויר חלופי.

•        ווסת ראשי המתפקד כאוקטופוס: אמנם לרוב יקר יותר אך בהתאם ייתן ביצועים טובים יותר. לוקחים את הדרגה השנייה שאתם אוהבים עם הביצועים הטובים ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם ומרכיבים אותה על צינור האוקטופוס.

•         דרגה שנייה מעוצבת במיוחד לשימוש כאוקטופוס: לרוב ניתן למצוא כאן דרגות שניות כמו בקבוצה הקודמת (כגון: אוקטופוס Abyss) עם כיסויי צהוב בולט לעין וצינור ארוך יותר. כמו כן בקבוצה זו ישנן דרגות שניות עם ביצועים נמוכים יותר אך עדיין יעילים ואמינים במחיר נוח יותר.

מערכת נשימה רזרבית:

המערכת כוללת מיכל ווסת נפרדים לחלוטין. המערכת יכולה להיות יחידה עצמאית קטנה עם וסת אינטגרלי כמו ה- Spare-Air או מיכל קטן (נקרא גם "פוני") עם וסת דרגה ראשונה ושנייה סטנדרטי. היתרונות של מערכות אלה הם שהצולל אינו תלוי בבן זוגו לקבלת מקור האוויר החלופי ומניעת הבעייתיות הקיימת בהנשמת בן זוג.

•        יחידה עצמאית עם וסת אינטגרלי, כגון ה- Spare-Air, מאפשר אספקת נפרדת, ללא קשר למה השתבש, אם אתה או בן הזוג נמוכים באוויר ואף אם שניכם. ישנם מתנגדים לרעיון זה מכיוון שעל פי חישובים מתמטיים מסובכים ניסו להוכיח שכמות האוויר במיכל אינה מספיקה לעלות בבטחה בעת הצורך, אך בצלילות ניסוי בפועל המיכל הספיק לעלייה מבוקרת מעומק של 40 מטר. ככל מערכת אחרת גם למערכת זו יתרונות וחסרונות. מערכת זו מתאימה בעיקר לשימוש במים פתוחים, בחדירה מוגבלת למערות ובאזור עם תנועת סירות רבה. יתרונות המערכת הם בכך שהיא קומפקטית ונפרדת, חשוב להדגיש כי המערכת נועדה לעשות דבר אחד בלבד והוא לתת אקסטרה אוויר ובכך לעזור להגיע בבטחה לפני המים ואף לחניית הבטיחות ולהשלים את חניית הבטיחות בעזרת האוויר שנשאר במיכל הראשי. ניתן לחבר מיכל זה למאזן בקלות. המיכל תמיד במצב "פתוח" לכן הוא מוכן לשימוש בשעת חירום.

•      סט נוסף של מיכל ווסת, נמצא בשימוש כבר שנים רבות למקרים בהם צריך כמות אוויר נוספת משמעותית, בעיקר בצלילה טכנית. ניתן להשיג מיכלים בגדלים שונים ולהתאים ווסת לפי רצון הצולל. החיסרון של מערכת זו הוא המשקל הרב, היותה מגושמת והעלות הגבוהה שלה. אך כאשר צריך מקור אוויר משמעותי ואמין זה הפתרון.

 

אם כך כיצד לבחור את מקור האוויר החלופי?

ללא קשר לסוג מקור האוויר החלופי שאתם בוחרים, יש לזכור שהביצועים תלויים ביכולת של הדרגה הראשונה בווסת לספק אויר, במיוחד במידה והוא צריך לספק אויר לשתי דרגות שניות ואינפלייטור. בשורה התחתונה אליכם לשאול את עצמכם: בהתאם לסוג הצלילה שאתם מתכננים, כיצד הציוד יתפקד במקרה הגרוע ביותר? כמה סיכון אתם מוכנים לקבל? אם אתם צוללים בתנאים קשים או במרחבים סגורים, סיכוי גבוה יותר שתזדקקו למערכת נפרדת לחלוטין עם וסת חזק כמקור האוויר החלופי שלכם.

← הישן ביותר החדש ביותר →

0 תגובות

השאירו תגובה

שימו לב, התגובות חייבות באישור לפני פרסום