עגלת הקניות

מוצרים נוספים שמצאנו מתאימים במיוחד בשבילך

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

Fidlock Hermetic Medi Dry Bag נרתיק אטום למים

135.00 ₪

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

OCEAN REEF Aria QR+ מסכה עם שנורקל

315.00 ₪ 350.00 ₪

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

F2 Strato 10/10.5/11.5 סאפ מתנפח איכותי עם משוט

1,099.00 ₪ 1,399.00 ₪

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

SUBLUE Hagul EZ סקוטר

1,999.00 ₪

האתר שלנו לא נתמך במלואו בדפדפן בו אתם גולשים, אנו ממליצים להחליף לאחד מהדפדפנים הבאים: Edge, Chrome, Safari, or Firefox.

משלוח חינם בקנייה מעל 250 ש״ח

מהי תמונת חצי-חצי? ואיך לצלם תמונות חצי חצי?

פורסם על ידי dugit desk בתאריך
מהי תמונת חצי-חצי? ואיך לצלם תמונות חצי חצי?

מאת: חגי נתיב
www.hagainativ.com

10 טיפים וחצי לצילום תמונות חצי-חצי

מהי תמונת חצי-חצי? ואיך לצלם תמונות חצי חצי?
תמונות חצי-חצי נקראות באנגלית Over-Unders and Split-Shot Underwater Photography. 

צלמים תת ימיים אוהבים להשתמש בטכניקה הזו כאשר יש עניין בשני חלקי התמונה, מתחת למים ומעל 

המים. בטכניקה של צילום חצי-חצי, ניתן ע"י מילוי הטיפים שכאן, לצלם תמונות מעניינות בהן מראים את ההתרחשות מתחת למים ביחד עם ההתרחשות מעליהם. היות והמראה הזה מאוד נדיר ואינו ניתן 
לחיקוי בעין בלתי מזויינת (לצורך העניין, ללא מסיכת צלילה), קל ליצור תמונות מעניינות בצורה זו. 
הבעיה העיקרית היא, שמעבר לידיעת הטכניקה, מפרט הציוד מאוד חשוב על מנת להגיע לאפקט הרצוי. 
מצלמות קומפקטיות עמידות במים ובעלות קוטר עדשה קטן יחסית, אינן מאפשרות לצלם תמונת חצי-חצי 
בגלל הקושי בשליטה על קו פני המים וזווית הראיה הצרה המתקבלת מהן. לעומתן, מצלמות בעלות חיישן 
גדול (חיישן גדול נקרא FF, או FX בניקון וחיישן קרופ, כמו ברוב מצלמות ה-SLR כיום, הוא חיישן קרופ, 
או DX) מניבות תמונות בעלות עומק שדה רדוד מידי ומחייבות שימוש בצמצם סגור מאוד או אורך מוקד 
קצר מאוד כדי לאפשר מיקוד סביר על שני חצאי התמונה. 

ברשימת הטיפים הבאים, אני מקווה לשפוך אור על נושא מרתק זה של צילום חצי-חצי ולשפר את אחוז 
התמונות המוצלחות שלכם גם אם אתם לא משתמשים בציוד הכי מתאים, מתוך מחשבה שאם תבינו את 
המגבלות, תוכלו למצוא דרכים יצירתיות להתגבר עליהן. ואם אי אפשר בצורה יצירתית?! היי! מי אמר 
שצילום תת ימי זה עסק זול...? 

אז הנה היא, רשימת הטיפים:

1. צלם בעדשה אולטרה רחבת זווית או עדשת פישאיי - צילום בעדשה אולטרא רחבה/פישאיי, עם זווית ראיה 
כמה שיותר גדולה, מאפשר לנו ללכוד סצינה רחבה מאוד על חיישן המצלמה, וכך, להנציח את ההתרחשות 
במלואה מתחת למים ואת ההתרחשות במלואה מעל המים. אופן נוסף בו עוזרת לנו עדשת אולטרא רחבה/פישאיי 
לצילום סצינות חצי-חצי זה עומק השדה הגדול מאוד שלהן הנגזר משדה הראיה העצום שלהן, או יותר נכון, 
מאורך המוקד הקצר שלהן. 

2. צלם במים רדודים - היות והאור דועך במהירות מתחת למים והצבעים האדומים נעלמים במהירות, התמקדות 
בנושא תת ימי אשר קרוב לפני המים יאפשר לו להיות מואר בצורה טובה ולהראות בצבעיו האמיתיים. ככל 
שההתרחשות מתחת למים תהיה צבעונית ובולטת, כך לתמונה יש סיכוי להיות מוצלחת יותר. דבר נוסף אשר יקל 
על חשיפה טובה הוא מציאת קרקעית בהירה (קרקע חולית או אלמוגים בהירים) כך שתחזיר את אור השמש.

3. צלם כשפני המים שקטים - פני מים שקטים יקלו על השליטה במיקום קו ההפרדה בפריים, בנוסף על חלוקה 
מאוזנת של הפריים. בנוסף, קל יותר לשמור על הפורט מהצטברות של טיפות מים עליו (הרחבה בהמשך).  

4. השתמש בעדשה/פורט כיפתי הגדול ביותר הקיים - ככל ששטח העדשה או הפורט גדול יותר, כך קל יותר 
ליצור תמונת חצי-חצי מוצלחת, משתי סיבות עיקריות: א) קל יותר לשמור על קו פני המים וחלוקת הפריים מפני 
שיש למים שטח גדול יותר לעבור בציר ה-Y(למעלה/למטה) על גבי הפורט. ב) התמונה התת ימית המדומה 
שנוצרת (על גבי הפורט) מרוחקת יותר מהחיישן (מאחר והגדלנו את המרחק בין החיישן לתחילת האופטיקה), 
מגדילה את עומק השדה וגורמת לקירוב מרחק המוקד התת ימי ביחס לעל ימי (היות והמים הם תווך בצפיפות 
שונה מאוויר, האור מתנהג אחרת ומשפיע על מרחק המוקד – פוקוס).

5. צלם בצמצם סגור - כשאנו מצלמים תמונת חצי-חצי, אנו בעצם מנסים ללכוד בפוקוס שתי סיטואציות במרחקים 
שונים מחיישן המצלמה (שוב, בגלל שקרני האור מתנהגות אחרת מתחת למים). ע"י שימוש בצמצם קטן (ערך צמצם 
גבוה) כמו f11 או f16, אנו מגדילים משמעותית את עומק השדה וגורמים לכך שהתמונה מתחת ומעל המים יהיו 
ממוקדות כראוי. יש לשים לב, שכאשר מצלמים בצמצם סגור, יש לפצות על אובדן האור בדרך כלשהי. אפשר להאריך 
את משך החשיפה, אבל אז אנו מסתכנים בתמונה מטושטשת עקב תנועת מצלמה/אובייקט. כדי לא להגיע לחשיפות 
ארוכות מידי, אנו יכולים להעלות את הרגישות (ISO) בה אנו מצלמים. לכן, ככלל אצבע, תמונות חצי-חצי נעשות 
בצמצם סגור ורגישות גבוהה מ-200. עם ההשתפרות הטכנולוגית בשנים האחרונות, ניתן לצלם תמונות ללא רעש גם 
ברגישויות גבוהות מאוד ללא חשש – כתלות בגודל החיישן (חיישן גדול פיסית = פחות רעש ברגישות גבוהה).  

6. מקד על הנושא אשר נמצא מתחת למים - מוקד העניין בתמונת חצי חצי יהיה מתחת למים, כשהרקע להתרחשות 
יהיה העולם שבחוץ, מעל המים. ביצוע פוקוס על האובייקט התת ימי יבטיח את שמירת המיקוד עליו בעוד הרקע מטושטש 
יותר או פחות, על פי נתוני הצמצם, מרחק הרקע, הפורט שבשימוש וגודל החיישן…

7. צלם כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה - צילום כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה יבטיח תמונה 
מעניינת יותר. התרחשות מתחת למים יכולה להיות צולל, דג, טופוגרפיה מיוחדת או אפילו צומח תת ימי צבעוני ומעניין 
בעוד שהתרחשות בחלקו העליון של הפריים יכולה להיות שקיעה/זריחה, עננים, הרים, ציפורים, סירה וכו'. 

8. צלם באמצע היום, כאשר השמש מעליך - צילום באמצע היום, יבטיח שכמות מקסימאלית של אור תחדור 
את פני המים ותאיר את הנושא אשר מתחת למים. פני המים מתנהגים כמראה (ראה: "החזרה גמורה" הנגזרת 
מ"חוק סנל") כאשר קרני השמש פוגעות בהן בזווית חדה מידי (תחילת היום וסוף היום). באמצע היום קרני השמש 
חודרות בצורה טובה יותר ומאפשרות לחשוף את התמונה כראוי. כדאי למקם את השמש מעט מאחוריך, כדי להימנע 
מתופעת פלייר (בוהק) או השתקפות אור בפורט/עדשה, אך יש לשים לב שהצל שלך או של המצלמה לא מסתיר את 
הנושא או נכנס לפריים. בנוסף, צילום מול השמש עלול לגרום לירידת ניגודיות (קונטראסט) בתמונה ומקשה על 
קבלת חשיפה נכונה בשני חלקי התמונה בשל הבדלים גדולים מידי בין חלקו העליון והבהיר של הפריים לבין חלקו 
התחתון והפחות מואר.

9. מדוד את החשיפה לפי החלק העליון של התמונה - על מנת לא לשרוף את החלקים הבהירים בתמונה, 
כדאי למדוד את החשיפה מהחלק העליון (הבהיר) של התמונה, ובמידת הצורך, לנסות להבהיר צללים בחלקה 
התחתון בעיבוד (בד"כ במחיר של גרעיניות/רעש דיגיטאלי בחלקים המובהרים). 

10. השתמש בפלאשים על מנת להאיר את החלק התחתון - אם הנושא או זווית השמש מצריכים שימוש בתאורה 
מלאכותית, מדוד חשיפה מחלקה העליון של התמונה (כמו בסעיף 9) וכוון את הפלאשים כלפי מטה (מתחת למים) 
כדי שיאירו את הנושא. כמובן שבשיטה זו תחום ההארה מוגבל למטרים ספורים מהמצלמה, ע"פ עוצמת הפלאשים.

וטיפ בונוס: (הבטחתי 10 וחצי טיפים לא?)

הימנע מטיפות מים על הפורט/עדשה - אחת מהבעיות הגדולות ביותר בצילום חצי-חצי וצילום בכלל 
כשהמצלמה בתוך מארז (למשל בצילום גלישה מהמים) הן טיפות המים בתמונה. טיפות מים יכולות 
להרוס תמונה מצוינת אם הן במקום הלא נכון… כאשר במקרים מסוימים, ניתן להסירן בעריכה.

יש שיטות שונות ומגוונות לצמצום ומניעת הצטברות טיפות מים על הפורט/עדשה. אשתף אתכם בכמה 
שאני מצאתי כיעילות.

- השיטה בה אני משתמש היא יריקה (מצטער, לא הכנתי אתכם לזה…) עסיסית על הפורט ומריחה סיבובית של 
הרוק על כל הפורט. לאחר מכן אני טובל את המארז במים ומוציא אותו שניות אחדות לפני הצילום. בצורה זו, יש 
כמה שניות של פורט ללא טיפות, לפני היסדקות שכבת המים על הפורט.
- יש כאלו שמעדיפים להשתמש בסבון לתינוקות או בספריי למניעת אדים במקום רוק (בטח בנות…) כי לא נעים 
לירוק על המצלמה בפרהסיה… ושאר הפרוצדורה של הטבילה וההוצאה לפני הצילום כמו קודם.
- שיטה מעניינת נוספת היא החזקה של ספוג רחצה בכיס המאזן וברגע שרוצים לבצע תמונת חצי-חצי, מרימים 
את המצלמה מעל המים (עלול להיות די כבד במארזי SLR עם פלאשים…) סחיטת הספוג באגרוף וניגוב וייבוש 
הפורט ממים. לאחר מכן, הכנסת המארז והפורט למים תוך הקפדה שלא להרטיב את חלקו העליון של הפורט.
- פורט מזכוכית רגיש פחות להיווצרות טיפות מים עליו ולכן עדיף לשימוש בצילום חצי-חצי. על כל פנים, רוב 
הפורטים הקיימים עשויים אקריליק (סוג של פלסטיק) ולכן רגישים יותר לתופעה. אם אתם יודעים מראש שאתם 
מצלמים בסביבה חצי רטובה, כדאי לשקול לרכוש פורט זכוכית.

לסיכום: על מנת לצלם תמונת חצי חצי מוצלחת עלינו לצלם בעדשה הרחבה ביותר אשר בנמצא 

(עדיף באורך מוקד של 24 מ"מ או פחות), בצמצם הסגור ביותר האפשרי מבחינת הסיטואציה (תוך 

פיצוי במהירות וברגישות), במצלמה עם חיישן בגודל בינוני (קומפקטית מתקדמת או SLR APS-C), 

לשמור על השמש מעלינו ומאחורינו או להשתמש בפלאשים על מנת להאיר את הסצינה שמתחת למים, 

להימנע מטיפות מים על הפורט הגדול שלנו, למקד על הנושא אשר נמצא מתחת למים השקטים וכמובן, 

למצוא סיטואציה מעניינת לצילום, מתחת למים ומעליהם… קל נכון?

← הישן ביותר החדש ביותר →

0 תגובות

השאירו תגובה

שימו לב, התגובות חייבות באישור לפני פרסום